Friday, December 5, 2008

selamat membaca

warkah buah ADAM..

BISMILLAHIRrAHMANIRrAHIM..
awa..Buktinya sdah cukup dr perustiwa Qabil&Habil dan ianya berterusan sehinggalaDidoakan sem0ga kalian beroleh selamat serta berada di bawah lindungan payung Rahmat AllahS.W.T..AMIN..

Adam,
Maafkan aku jika coretan ini memanskan hatimu..sesungguhnya aku adalah Hawa,temanmu yg kau pinta semasa kau kesunyian di syurga dulu..aku asalnya dari tulang rusukmu yg bengkok.Jadi tidak hairanlah jika perjlanan hidupku sentiasa inginkn bimbingan serta pimpinan darimu.Sentiasa mahu terpesong dr landasan krn aku "buruan syaitan"..

Adam,
Maha Suci Allah yg tlh mentakdirkan bilangan kaumku melebihi kaumku d akhir zaman..Inilah sebenrnya ketelitian Allah dlam urusannya..jika bilangan kaumku mengatasi bilangan kaummu,nescaya merahlah dunia krn darah manusia,kacau bilaulah suasana..Adam sesama Adam bermusuhan krn Hh pd zaman cucu-cicitnya..Dengan kelebihan bilangan kaumku ini,maka selaraslah undang-undang Allah yg mengharuskan beristeri lebih satu,tp tidak lebih dr satu waktu..!!

Adam,
Aku tahu bhwa engkau mengetahui bhawa ada termktub di dlm kitab suci Al-Quran bhwa "lelaki itu pemimpin bg kaum wanita"..Kau dbri amanah utk mndidik aku,kau diberi tanggungjwb utk menjagaku,mengawasiku,serta membimbingku agar aku sentiasa berada dlam redha tuhanku&tuhanmu..Tapi Adam,nyata dan rata-rata apa yg telah terjadi pada kaumku ini..!!Aku&kaummu tlh menderhakaimu..Ramai yg telah menyimpang dr landasan yg ditetapkan..Kerana itulah Muhammad kekasih Allah pernah menyatakan bhawa kaumkulah yg paling rmai menghuni neraka krn kederhakaanku terhadapmu..!!Namun apa yg telah engkau lakukan utk membingbingku serta kaumku..Aku x sanggup menghadapi neraka itu Adam..!!Asalnya Allah menghendaki aku tinggal di rumah,jalan-jalan ,pasar dan bandar bukanlah tmpatku..jika terpaksa aku keluar dari rumah,seluruh tubuhku dibalut dr hujung rambut hingga hujumg kaki..Namun,realiti serta hakikatnya,aku telah berbuat lbih dr itu..

Adam,
Mengapa kau iarkan aku begini??Aku mnjadi ibu&guru terhdap ank-ankmu..Dalam wktu yg sama,aku keluar kerja menampung pendapatanmu,aku mengurus hal negara,ke hutan memikul senjata..Sedangkan kau??Duduk-duduk sahaja..Ada diantara kaummu yg menganggur tidak bkerja..Adam inilah realiti kaummu kini..!!Apa kau tidak lagi seperti dulu..??Apakah telah hilang kasih sucimu terhadap diriku..??


Adam,
Marahkah kau jika kukatakan andainya Hawa terpesong,Adamlah yg pertama sekali perlu dipersalahkan..Mengapa Adam??..kerana mana mungkin kayu yg bengkok mampu mghasilkan bayang-bayang yg lurus..Mana mgkin baju dn akhlak mazmumahmu mampu mnjadikan aku wanita s0lehah..Adam seandainya kau melihat akhlak mazmumah pd kaumku,kau sepatutnya bersedih!! kerana ini telah membuktikan betapa gagalnya engkau mnjadi se0rang pemimpin!!..Gagalnya kau mnjadi seorang ayah dan suami..!!Cuba renungkan kembali,mengapa beribu-ribu tahun dahulu terlalu byk wanita-wanita s0lehah..??Khadijah,Aisyah,Fatimah,Asiah,Sumayyah dan terlalu byk bilangannya sehingga tak termampu utkku abadikan namanya di sini..Mengapa Adam..??jawapannya mudah sekali Adam..mereka dpimpin oleh seseorang yg terlalu baik akhlaknya..junjungan besar Muhammad S.A.W..bAGinda mendidik kaumku dgn penuh berhikmah serta di dalam diri baginda telah wujud uswah hasanah yg mampu dic0nt0hi oleh para wanita itu..

Adam,
kau adalah imam dan aku adalah makmummu..Aku adalah pengikutmu kerana engkau adalah ketua..jika engkau benar,maka benarlah aku..jika engkau terpes0ng dan lalai,maka akulebih dr itu Adam..!!Adam,kau punyai kelebihan akal,manakala aku kelebihanku nafsu..Dinisbahkan akalmu senbilan,nafsumu satu..Aku..??Akalku satu,nafsuku beribu..!!

Adam yg ku dambakan,
Hanyalah iman penggerak hidupnya,
Tiangnya Agama,
Batinnya Taqwa,
Ilmu teguh di dada,
Hatinya sarat cinta kPd Allah dan RasulNYA,
Suluhannay bukan nafsu semata,
Tapi ihsan kayu dijiwa..


Adam yg aku harapkan,
Terhibur dgan kalamullah,
Terasa manis dgn zikrullah,
Rindukan perjuangan Rasulllah,
Cintakan sunnah kekasih Allah..
Di akhir zaman yg penuh fitrah..

Adam yg kupinta,
Mengemudi bahtera rumahtangga,
Petunjuknya Al-Quran,
Petanya sunnah junjungan,
Panjinya islam,
sauhnya iman,
Layarnya Taqwa,
Pakaiannya Sabar,
Semangatnya membara,
Setiap ketika,
menggamit ketaatan di jiwa..

Adam yg ku impikan,
Malamnya syahdu dek tangisan,
Tidak terbuai dek lena yg panjang,
Munajatnya pilu penuh kehambaan,
Gentarkan neraka jahannam,
Agar tidak menyentuh anak isterI tersayang...

Adam yg ku nantikan,
Mengenalkanku cinta hakiki,
Cinta Ilahi itulah visi,
Agar hidup diiringi Rabbi,
Bersih dr tiupan iblis..

Adam yg ku harapkan,
Membentangkanku permaidani muhasabah,
Kata-katanya adalah tazkirah,
Senyumannay adalah nasihat,
Dan telunjuknya adalah arah,
Agar tetaplah aku penuh haibah,
Diatas landasan Islam yg indah,
Hingga kering titisan darah..

Adam,
Terlau panjang rasanya luahanku,moga dgn berakhirnya tintaku ini maka turut berakhirlah epis0d silam kejahilanmu dan bukalah lembaran baru dlm hidupmu agar mampu memimpinku ke landasan yg benar..Maafkan aku andai c0retan ini menimbulkan amarahmu..Adam,utk terakhirnyaingatlah jika engkau terasa jauh dr landasan Islam maka aku terasa lebih jauh dr itu,kerana engkau pemimpin dan aku adalah pengikutmu...

Dari Teman yg kau pinta dahulu..
....HAWA...

No comments: